Wie van treintjes houdt, kent de stoomlocomotief. Een eeuw lang vol vertrouwen van power op natuurlijke energieproducten.
Pas na de Tweede Wereldoorlog kwamen de diesels locomotieven in gebruik, gevolgd door de elektrische locomotief.
Toch dienen ze allemaal hetzelfde doel, namelijk het trekken van wagons voor mensen en goederen. Alleen de kracht, techniek zijn toegenomen, terwijl de uitstraling steeds gestroomlijnder lijkt te zijn. Alles voor snelheid en zo weinig mogelijk vermogen verlies.
Niettemin blijf ik altijd nog graag kijken naar voorwerpen van vroeger. Vaak handgemaakt, maar toch in al zijn eenvoud. Een onderdeel vervangen was door de regel mogelijk. Alles werd met de hand gemaakt. Dat kan je nu haast niet meer voorstellen.
Ontwerpers maken nu op de computer hun tekening. Een computerprogramma snijdt het zo efficiënt uit met een onderwaterrobot, om zo weinig mogelijk afval te produceren. Grote hydraulische persen buigen het dikste metaal. Lassen wordt door computers gelijkmatig gedaan, al wordt er soms met röntgen de las gecontroleerd. De vakmensen van vroeger lijken niet meer te bestaan.
Toch wordt er ook in Nederland nog steeds dingen aangedreven op stoom met druk van kokend water. Steenkool is vaak vervangen door gas.
Reactie plaatsen
Reacties